October 9, 2024

Begreper du må kunne for lykkes med Google Ads

Innhold

  • Kampanjestruktur
  • Budsjettinnstillinger
  • Annonse-begreper
  • Generelle begreper

Her vil du få en oversikt over typiske begreper du vil møte på når du skal lage en Google annonse-kampanje. Disse er nødvendige å kunne for å lykkes med Google ads.

Er du litt usikker på for eksempel trebokstavforkortelsene eller har vurdert å starte med Google Ads og har behov for å få en bedre forståelse for disse markedsføringsbegrepene?

Du vil nok møte på uttrykk som CPC, CTA eller CTR som også er generelt brukte markedsføringsbegreper som du vil få nytte av å kunne uavhengig annonseringsplattform.  

Mange av begrepene i denne artikkelen er nyttig for å både lage en annonsekampanje, men også videre optimalisering. Her får du alle ordforklaringer du trenger for å forstå Google- annonsering.

Campaign (Kampanje)

En kampanje inneholder flere annonsegrupper som deler samme for eksempel målsted, tidsplan og budsjett. Kampanjer brukes ofte til å sortere annonser for kategorier av produkter eller tjenester.  

Campaign Type (Kampanjetype)

Det første steget innen Google Ads er å velge en kampanjetype. Utifra dine mål ved markedsføring og merkevarestrategi, kan du velge en type som passer deg. Det finnes 9 typer å velge mellom:

  • Søk
  • Displaynettverk
  • Video
  • Smart
  • Discovery
  • Performance Max
  • Shopping
  • App
  • Lokal

Ad group (Annonsegruppe)

Annonsegruppe er en gruppering av en eller flere annonser som deler et sett av søkeord og budsjetter. Det er lurt å bruke en annonsegruppe for en type tjeneste eller produkt.  

Bidding (Budsjett)

Annonsens plassering er basert på et budsystem. Annonsør kan velge et maksimalt beløp den er villig å betale for et klikk. Jo høyere dette beløpet er, jo høyere blir plasseringen.

  • Cost Per Mille (Kostnad Per Mil) - beløpet du betaler for 1 000 inntrykk (impressions). Et inntrykk er antallet annonsen blir vist i søkeresultatene.
  • Cost Per Action(Kostnad Per Handling/Konvertering) - Du betaler et beløpt hver gang brukere utfører en handling med annonsen din. Eksempler på handlinger er: Ser en videoannonse, ser på produkter eller registrerer e-postadresse.

Bid strategy (Budgivning)

Du kan velge en egen strategi som automatisk setter bud basert på annonsens sannsynlighet til å resultere i en konvertering eller et klikk.
Det er forskjellige typer strategier som er utviklet til å hjelpe deg å oppnå et mål.

  • Fokus på klikk (CPC)
  • Fokus på visninger
    • Dersom kampanjen bare er målrettet mot Søkenettverket, kan du sette fokus på visningsandel.
      Denne strategien lar du Google angi budene dine slik at annonsene dine kan vises på valgt plassering på siden i valgt visningsandel av den mulige tiden annonsene kan vises.
      Denne strategien er god for å øke synligheten til merkevaren din generelt.
    • Er kampanjen bare målrettet mot Displaynettverket, kan du bruke CPM-budgivning.
      Dersom hovedmålet ditt er at så mange som mulig skal se bedriften eller logoen din, kan dette være et godt alternativ.
  • Fokus på konverteringer (CPA)
  • For at dette skal være mulig, må du legge til konverteringsporing.

CPC (Kostnad Per Klikk)

Det er et beløp du betaler hver gang annonsen får et klikk. Dersom du tar i bruk CPC-budgivning kan du sette en maksimal kostnad per klikk (max CPC). Dette beløpet er det meste du er villig til å betale for et klikk. Begrepet Pay Per Click (PPC) har samme betydning som CPC.

CPM (Kostnad Per 1 000 Visninger)

beløpet du betaler for 1 000 inntrykk (impressions). Et inntrykk er antallet annonsen blir vist i søkeresultatene (altså visning). For CPM-bugivningkampanjer setter du din ønskede pris per 1 000 visninger.  

CPA (Kostnad Per Handling/Konvertering)

Denne budstrategien gir deg mulighet til å angi beløpet du er villig til å betale for en spesiell handling på nettstedet ditt. Dette gjør at Google setter budene dine med hensikt for å oppnå så mange konverteringer som mulig.

Konvertering

En konverting er en bestemt handling en bruker utfører som du definerer som lønnsomt for bedriften. Altså er dette noe du kan velge selv. Ofte er det salg, men det kan også være at brukeren spiller av en videoannonse eller gir deg e-postadressen sin.

Daily Budget (Daglig budsjett)

Ditt daglige budsjett er omtrent det du er villig til å bruke hver dag per annonse. Dette budsjettet er basert på daglig gjennomsnitt per måned. Det vil si at Google optimaliserer annonsen slik at budsjettet er litt høyere på annonsens “beste dager” og lavere på annonsens “dårligste dager”.  

Billing Threshold (Faktureringsgrense)

Faktureringsgrense er et bestemt kostnadsbeløp som er grensen for hvor stor verdi du kan bli belastet for av gangen. Du blir belastet automatisk ved månedslutt, men dersom kostnadene kommer over faktureringsgrensen før månedslutt, belastes du når kostnadene når grensen.  

Destination URL

Det er linken som tilhører landingssiden for en annonse. Denne linken vises ikke, med mindre du har musepekeren over annonseoverskriften.

Display URL

Display URL er linken som vises i annonsen. Denne burde være simpel og kort.

Click-Through Rate (Klikkfrekvens)

CTR er en viktig beregning som måler prosent av totale visninger som resulterer i klikk. Denne beregningen er en stor del av Google’s QS (kvalitetspoeng) og den gjennomsnittlige CTR på Google Search Ads på tvers av alle industrier er 3.17%.

Conversion Rate (Konverteringsfrekvens)

Konverteringsfrekvens er beregnet av antallet konverteringer i forhold til totale annonseinteraksjoner som kan spores til en konvertering.

Quality Score (Kvalitetspoeng)

QS skal gi deg en oversikt over hvor god kvaliteten å annonsene dine er i forhold til andre annonsører. Du får 1-10 poeng på hvert søkeord og jo høyere QS du har, jo mer relevant er annonsen din. Høyere QS bidrar også til en mer kostnadeffektiv markedsføring. Kvalitetspoeng regnes ut av tre komponenter:

  • Forventet klikkfrekvens (CTR)
  • Annonserelevanse
  • Brukeropplevelsen av landingssiden

AdRank

Det er en verdi som bestemmer en annonses plassering. Den er hovedsakelig basert på Quality Score og budbeløp. Den er også beregnet utifra konkurranse på søkeord, kontekst bak et søk og forventet påvirkning av utvidelser og andre annonseformater.

Du kan se for deg at Google bestemmer plasseringen din utifra QS X Bud = Ad rank

Display Network (Displaynettverk)

Display annonser vises på for eksempel artikler, videoer eller nettsider brukeren kan bla på. Displaynettverket er en samling med over 2 millioner nettsider som rekker ut til 90% av internettbrukere utover hele verden.

Ad Extensions (Annonseutvidelser)

Annonseutvidelser er funskjoner som kan vise ekstra informasjon som ofte gir brukeren mer verdi og en bedre grunn til å klikke på annonsen din. Ifølge Google øker CTR med 10-15% ved implementering av annonseutvidelser og litt lengre annonsene har en tendens til å få en høyere klikkfrekvens.

Keywords (Søkeord)

Et søkeord er ord eller uttrykk som brukes for å passe sammen med søk personer gjør. Det er viktig å velge relevante og målrettede søkeord for å oppnå gode resultater med annonsene dine.

Negative Keywords (Negative søkeord)

Et negativt søkeord er et søkeord hvor du kan unngå at annonsen din skal være synlig. Slike ord er ofte semi-relatert til dine produkter eller tjenester. De fire samsvartypene gjelder også for å legge inn negative søkeord.  

CTA (Oppfordring til handling)

CTA er handlingen du vil søkeren skal utføre. Det kan ofte være knapper som “Kjøp”, “Hent” eller “Les mer”. De skal være korte og handlingsorienterte.

Landing Page (landingsside)

Landingsside er en nettside som du sender trafikk til via en annonse. For å lage en god landingsside er det viktig å:

  • Fastsette mål (for eksempel salg, oppsamling av e-postadresser, utfylling av skjemaer) og tilpasse siden for målet
  • Holde siden ryddig og brukervennlig
  • Ikke bruke forsiden som en landingsside
  • Lage en landingsside for hver annonsegruppe

Split testing

Split testing er en metode for markedsføringseksperimenter med hensikt å forbedre dine resultater som økt konverteringsfrekvens, CTR eller en bedre annonseplassering.

Headline (Overskrift)

Det er viktig å fokusere på å lage gode overskrifter, fordi det er ofte det eneste som åpner muligheten for et klikk. Gode overskrifter

  • Skreddersys annonsens søkeord
  • Er relevant i forhold til søkerens intensjon
  • Vekker interesse