Innhold
Her vil du få en oversikt over typiske begreper du vil møte på når du skal lage en Google annonse-kampanje. Disse er nødvendige å kunne for å lykkes med Google ads.
Er du litt usikker på for eksempel trebokstavforkortelsene eller har vurdert å starte med Google Ads og har behov for å få en bedre forståelse for disse markedsføringsbegrepene?
Du vil nok møte på uttrykk som CPC, CTA eller CTR som også er generelt brukte markedsføringsbegreper som du vil få nytte av å kunne uavhengig annonseringsplattform.
Mange av begrepene i denne artikkelen er nyttig for å både lage en annonsekampanje, men også videre optimalisering. Her får du alle ordforklaringer du trenger for å forstå Google- annonsering.
En kampanje inneholder flere annonsegrupper som deler samme for eksempel målsted, tidsplan og budsjett. Kampanjer brukes ofte til å sortere annonser for kategorier av produkter eller tjenester.
Det første steget innen Google Ads er å velge en kampanjetype. Utifra dine mål ved markedsføring og merkevarestrategi, kan du velge en type som passer deg. Det finnes 9 typer å velge mellom:
Annonsegruppe er en gruppering av en eller flere annonser som deler et sett av søkeord og budsjetter. Det er lurt å bruke en annonsegruppe for en type tjeneste eller produkt.
Annonsens plassering er basert på et budsystem. Annonsør kan velge et maksimalt beløp den er villig å betale for et klikk. Jo høyere dette beløpet er, jo høyere blir plasseringen.
Du kan velge en egen strategi som automatisk setter bud basert på annonsens sannsynlighet til å resultere i en konvertering eller et klikk.
Det er forskjellige typer strategier som er utviklet til å hjelpe deg å oppnå et mål.
Det er et beløp du betaler hver gang annonsen får et klikk. Dersom du tar i bruk CPC-budgivning kan du sette en maksimal kostnad per klikk (max CPC). Dette beløpet er det meste du er villig til å betale for et klikk. Begrepet Pay Per Click (PPC) har samme betydning som CPC.
beløpet du betaler for 1 000 inntrykk (impressions). Et inntrykk er antallet annonsen blir vist i søkeresultatene (altså visning). For CPM-bugivningkampanjer setter du din ønskede pris per 1 000 visninger.
Denne budstrategien gir deg mulighet til å angi beløpet du er villig til å betale for en spesiell handling på nettstedet ditt. Dette gjør at Google setter budene dine med hensikt for å oppnå så mange konverteringer som mulig.
En konverting er en bestemt handling en bruker utfører som du definerer som lønnsomt for bedriften. Altså er dette noe du kan velge selv. Ofte er det salg, men det kan også være at brukeren spiller av en videoannonse eller gir deg e-postadressen sin.
Ditt daglige budsjett er omtrent det du er villig til å bruke hver dag per annonse. Dette budsjettet er basert på daglig gjennomsnitt per måned. Det vil si at Google optimaliserer annonsen slik at budsjettet er litt høyere på annonsens “beste dager” og lavere på annonsens “dårligste dager”.
Faktureringsgrense er et bestemt kostnadsbeløp som er grensen for hvor stor verdi du kan bli belastet for av gangen. Du blir belastet automatisk ved månedslutt, men dersom kostnadene kommer over faktureringsgrensen før månedslutt, belastes du når kostnadene når grensen.
Det er linken som tilhører landingssiden for en annonse. Denne linken vises ikke, med mindre du har musepekeren over annonseoverskriften.
Display URL er linken som vises i annonsen. Denne burde være simpel og kort.
CTR er en viktig beregning som måler prosent av totale visninger som resulterer i klikk. Denne beregningen er en stor del av Google’s QS (kvalitetspoeng) og den gjennomsnittlige CTR på Google Search Ads på tvers av alle industrier er 3.17%.
Konverteringsfrekvens er beregnet av antallet konverteringer i forhold til totale annonseinteraksjoner som kan spores til en konvertering.
QS skal gi deg en oversikt over hvor god kvaliteten å annonsene dine er i forhold til andre annonsører. Du får 1-10 poeng på hvert søkeord og jo høyere QS du har, jo mer relevant er annonsen din. Høyere QS bidrar også til en mer kostnadeffektiv markedsføring. Kvalitetspoeng regnes ut av tre komponenter:
Det er en verdi som bestemmer en annonses plassering. Den er hovedsakelig basert på Quality Score og budbeløp. Den er også beregnet utifra konkurranse på søkeord, kontekst bak et søk og forventet påvirkning av utvidelser og andre annonseformater.
Du kan se for deg at Google bestemmer plasseringen din utifra QS X Bud = Ad rank
Display annonser vises på for eksempel artikler, videoer eller nettsider brukeren kan bla på. Displaynettverket er en samling med over 2 millioner nettsider som rekker ut til 90% av internettbrukere utover hele verden.
Annonseutvidelser er funskjoner som kan vise ekstra informasjon som ofte gir brukeren mer verdi og en bedre grunn til å klikke på annonsen din. Ifølge Google øker CTR med 10-15% ved implementering av annonseutvidelser og litt lengre annonsene har en tendens til å få en høyere klikkfrekvens.
Et søkeord er ord eller uttrykk som brukes for å passe sammen med søk personer gjør. Det er viktig å velge relevante og målrettede søkeord for å oppnå gode resultater med annonsene dine.
Et negativt søkeord er et søkeord hvor du kan unngå at annonsen din skal være synlig. Slike ord er ofte semi-relatert til dine produkter eller tjenester. De fire samsvartypene gjelder også for å legge inn negative søkeord.
CTA er handlingen du vil søkeren skal utføre. Det kan ofte være knapper som “Kjøp”, “Hent” eller “Les mer”. De skal være korte og handlingsorienterte.
Landingsside er en nettside som du sender trafikk til via en annonse. For å lage en god landingsside er det viktig å:
Split testing er en metode for markedsføringseksperimenter med hensikt å forbedre dine resultater som økt konverteringsfrekvens, CTR eller en bedre annonseplassering.
Det er viktig å fokusere på å lage gode overskrifter, fordi det er ofte det eneste som åpner muligheten for et klikk. Gode overskrifter