September 30, 2024

Hvordan naile Google Search Ads i 2024

Innhold

  • Hva er Google Search Ads?
  • Hvorfor er Google Search Ads viktig?
  • Hvordan fungerer Google Search Ads?
  • Hvordan sette opp Google Search Ads?
    • Samsvartyper
  • Hvordan skrive gode overskrifter og beskrivelser?
  • Hvordan legge til konverteringssporing?
  • Hva er Ad rank og kvalitetspoeng?

I denne artikkelen finner du ut hva du trenger å vite for å oppnå gode resultater med Google Search Ads.

Visste du at 91,88% av alle søk gjøres på Google og annonsører har vanligvis en 700-800% avkastning på sin investering?

Dersom du vurderer å annonsere på Google eller bare er på leting etter en ekstremt effektiv og målrettet markedsføringskanal, har du kommet til rett sted!

Hva er Google Search Ads?

Jo mer optimaliserte kampanjene dine er, jo større er sannsynligheten for å få flere nye kunder.

For øyeblikket finnes det mer enn 7 millioner annonsører på Google og det blir mer og mer populært ettersom tiden går.

Google Ads er en annonseringsplattform og markedsføringskanal. Du som annonsør betaler hver gang annonsen din får et klikk eller en visning.

Google Search Ads er en type Google annonse, hvor man slipper å ha flere års erfaring med SEO (søkemotoroptimalisering) for å ende opp øverst i Googles søkeresultater.

Markedsføringskanalen er svært lønnsom og effektiv som driver kvalitetstrafikk til nettstedet ditt.

Når potensielle kunder søker etter dine produkter eller tjenester, kan Google Ads bidra til at du blir det første personen klikker på.

Brukerens intensjon er klar når den søker på dine produkter eller tjenester.

Dermed dukker dine annonser opp som skaper en win-win sitasjon mellom kjøper, tilbyder og Google.

Google vil alltid levere innhold med høyest mulig relevanse for brukeren og dersom din annonse er relevant, vil annonsen din få en høy plassering.

Det gjelder både betalt annonsering og organisk, som resulterer i at Google belønner annonsører som har god forståelse for sin målgruppe.

Google vil over tid gi deg en hjelpende hånd for å forbedre annonsene dine og du kan alltid tilpasse annonsene etter ønsket budsjett.

Du har mulighet til å stoppe eller å sette utgiftene på pause når det passer deg.  

For eksempel hjelper Google deg med å optimalisere budsjettet ditt ved at Google legger merke til hvilke dager du får mest klikk.

Dermed brukes det mer penger på disse dagene og mindre på dagene hvor du får færrest antall klikk.  

Det gjør at du kan oppleve at annonseutgiftene er variable fra dag til dag, men i løpet av måneden er den gjennomsnittlige daglige utgiften i samsvar med ønsket budsjett.

Du kan sette opp tidsbestemte annonser for en bestemt målgruppe som gjør at du kan velge når annonsene skal være synlige.

Tidsstyrt annonnsering kan være nyttig for å nå ut til potensielle kunder når det er logisk for dem å lese annonsene dine. Du kan for eksempel bruke det til å bare kjøre annonsene mens butikken din er åpen. (skjønte ikke siste setning her?)

Hvorfor er Google Search Ads viktig?

Ifølge Media Nord gjøres det over 50 millioner søk hver dag i bare Norge på Google. Google Search Ads tiltrekker seg 65% av brukerne som er i “kjøpsmodus”.

Dette er en enormt effektiv markedsføringskanal, hvor du kan oppnå en høy avkastning på investeringen din dersom du gjør det riktig. Google Ads har blitt populært blant bedrifter og det er stor sannsynlighet for at konkurrentene dine bruker det.

Selv om du rangerer høyt organisk, vil konkurrentene dine ha en høyere plassering grunnet deres betalte annonser.

Hvordan fungerer Google Search Ads?

Annonsene dine vises på egenvalgte nøkkelord eller søkeord og annonsøren med høyest bud, ender opp øverst i søkeresultatene.

Derfor kan det være lurt å finne søkeord med lav konkurranse. Her er det mange faktorer som spiller inn for å sette opp effektive og målrettede annonser.  

Dette gjelder også de andre type annonsekampanjene.

Hvordan sette opp Google search ads?

Google gir gode tips og tar deg gjennom hele prosessen som gjør at det er ganske enkelt å sette opp slike annonser.

Etter du har klikket “Start nå” på Google Ads-siden og logget inn, bør du bytte til Ekspert-modus for å få kontroll og holde alle muligheter åpne.

Videre oppretter du en kampanje uten et spesielt mål og velger søk som kampanjetype.

Dersom du har lite tid og et lite budsjett, kan det være lurt å velge ønsket mål, ellers vil dette sette begrensinger som hindrer for best mulig optimalisering og dermed resultater.

I startfasen av annonseringen handler det om å samle data og optimalisering.

Derfor kan budsjettet settes lavere enn det tiltenkte budsjettet og budgivning bør settes til “maksimer konverteringer” (Se lenger ned i artikkelen om konverteringssporing).

Dette fører til at du unngår å bruke penger på ukvalifisert trafikk og venter til både du og Google optimaliserer annonsene dine.

Når du har samlet nok data kan du sette en optimalisert maksimal kostnad per klikk (CPC).

Search og display ads bør skilles grunnet deres store forskjeller, og ikke velg målgruppe, men finn heller din nøkkelordbaserte målgruppe.

På den måten når du ut til alle som er interessert i produktene og tjenestene dine.

Når du konfigurerer annonsen din, kan du velge et geografisk område der annonsen skal vises.

Her er det viktig å tenke på hvor målgruppen din befinner seg.

Driver du en nettbutikk som selger internasjonalt, trenger du muligens ingen begrensninger, men har du en fysisk butikk kan det være lurt å sette en logisk radius rundt butikkens beliggenhet.

Deretter legger du inn nøkkelordene du vil dukke opp på.

Samsvarstyper

Samsvarstyper er tegn du bruker sammen med søkeordet for å kontrollere hvilke søk som annonsen skal dukke opp på. Her ser du et eksempel, der vi bruker søkeordet “klipping av plen” i annonsen med ulike samsvarstyper.

Det finnes fire samsvarstyper:

  • Fleksibelt samsvar (broad match) - Skrives: Søkeord
  • Modifisert fleksibelt samsvar (modified broad match) - Skrives: +Søkeord
  • Setningssamsvar (phrase match) - Skrives: “Søkeord”
  • Eksakt samsvar (Exact match) - Skrives: [Søkeord]

Det frarådes å bruke fleksibelt samsvar, fordi det kan fort ende med at du betaler for mye irrelevant trafikk, mens samsvartypen modifisert fleksibelt samsvar er en del bedre. Den kan låse bestemte ord.

Eksempel:

Skriver inn i søkeordinnstillinger: +klipping av plen

(Ordet “klipping” er låst)

Samsvarer med søkene:

  • “Klipping av hekk pris”
  • “Klipping av plen pris”

Negative nøkkelord er søkeord du ikke vil rangere for. Derfor lar Google deg legge inn disse ordene du ikke vil dukke opp på.

Disse ordene er ofte semi-relatert til dine valgte nøkkelord, men som dine tjenester eller produkter ikke har noe forbindelse til.  

Hvordan skrive gode overskrifter og beskrivelser?

Annonseteksten er en av de største grunnene til hvorfor brukeren klikker på en annonse.

Derfor er det essensielt viktig at den:

  • Samsvarer med brukerens intensjon
  • Tilpasses nøkkelordene
  • Løser søkerens problem
  • Vekker interesse

I en responsiv søkeannonse prøver Google alle overskrifter og beskrivelser, for å finne ut hvilken som er best. Derfor burde du selv velge (ved å feste teksten) overskrift 1 og beskrivelse 1, og la Google gjøre resten.

Hvilke utvidelser trenger jeg for google annonsering?

Utvidelsene er gratis og kan gi brukeren mer informasjon som kan gi dem en ekstra grunn til å klikke seg inn på din annonse.

Det viser seg at en litt lengre annonse får høyere klikkfrekvens enn kortere annonser. Det gir deg enda en god grunn til å legge til utvidelser.

Utvidelser for nettstedlinker (Sitelink extension) gjør at du kan utvide annonsen din med flere linker til nettstedet ditt.

Dette kan spesielt være nyttig for en generell annonse, hvor du kan linke til forskjellige produktkategorier eller tjenester.

Prisutvidelser (Price extension)lager en snarvei for brukeren til en bestemt vare, samtidig som den viser et utvalg av varer med pris.

Stedsutvidelser (Location extension) legger til lokasjonen din i annonsen og sørger for å sette din google-oppføring øverst i Google maps-resultatene.

Utvidelsen fungerer svært bra for søk som inneholder “nær meg”.

Anropsutvidelser (Call extension) legger til telefonnummer som brukere kan nå deg på øyeblikkelig. Det fører til at du gjør det veldig enkelt for brukere å bestille for eksempel hårklipp.

Apputvidelser (App extension) gir mobilbrukere muligheten til å laste ned appen din, som eliminerer bryet med å (måtte søke opp appen din)forsøke å finne appen din.

Infoutvidelser (Callout extension) gir deg muligheten til å utvide annonsebeskrivelsen med korte seksjoner.

Det er nyttig for å fremheve tilbud som for eksempel gratis frakt.

Utvidelser med nettstedsinfo (Structured Snippet extension) sørger for at brukeren får med seg for eksempel tjenester du tilbyr uten at brukeren trenger å lete på nettstedet ditt.

Promoteringsutvidelsen kan promotere en rabatt brukeren kan få enten med en kode eller et minimum bestillingsbeløp.

Hvordan legge til konverteringssporing?

(Start først med å si kort hva en konverteringssporing er) Denne sporingen forteller deg hvor mange potensielle kunder fra annonsene som har konvertert til en kunde.

Det er viktig å sette opp en slik sporing for å få oversikt over den nøyaktige avkastningen på annonsekampanjene dine.

Du kan selv velge om en konvertering er for eksempel et salg eller en appnedlastning. Her får du en god fremgangsmåte:

Hva er Ad rank og kvalitetspoeng?

Ad rank er en verdi som bestemmer plasseringen til annonser. Hovedsakling er det to faktorer som spiller inn for å bestemme Ad rank, kvalitetspoeng (Quality Score) og budbeløp.

Kvalitetspoeng regnes ut av tre faktorer:

  • Forventet klikkfrekvens
  • Annonserelevanse
  • Brukeropplevelse på landingsside

Det er svært viktig å fokusere på å oppnå mye kvalitetspoeng når du lager google ads-kampanjer. Det kan spare deg for mye utgifter, fordi jo flere kvalitetspoeng, jo høyere plassering får du.

Få kvalitetspoeng kan føre til bortkastet annonsebudsjett , og et for lavt annonsebudsjett kan føre til at svært få får med seg annonsen, uavhengig av hvor mange kvalitetspoeng du har.

Dette er det viktigste å tenke på når du skal lage en god annonsekampanje, men det er fortsatt flere komponenter som spiller inn. Det er viktig å alltid split-teste og kontinuerlig forbedre kvalitetspoengene dine.